26.1.2013

Kevyt treeniviikko

Olen koittanut netistä kaivaa tietoa kevyestä treeniviikosta. Oikeastaan olen sen saanut selville, että olisi hyvä silloin tällöin pitää kevennetty viikko palautumisen, ylikunnon estämisen ja motivaation kannalta. Kevyeen viikkoon liityy käsittääkseni paljon hyviä puolia ja semmoinen kannattaisi ottaa ohjelmaan heti trenaamisen alussa.

Pakkotoiston keskusteluista selvisi, että kevyt viikko yleensä pidetään 4-6 kovan viikon jälkeen. Riippuu tietysti ihan ihmisestä. Ja kevyen viikon sisällöstäkin oli montaa eri versiota: joku tekee pienemmillä painoilla (n. 60%) ja jotkut harrastavat pelkkää palauttavaa aerobista. Joku tekee kerran viikossa koko kropan läpi kevyesti, hitaasti ja tuntumaa hakien.

Mä olen nyt huomannut omasta kropastani, että se kaipaa tällaista kevyttä viikkoa. Huomasin sen eilen siitä, että lämmitelyissä tuli rytmihäiriöitä ja treeni ei kulkenut muutenkaan ihan niinkuin aikaisemmin. Olen nyt neljä viikkoa treenannut ja tuon neljän viikon aikana olen tehnyt kolmijakoisen ohjelmani viisi kertaa läpi.

Ensi viikko on mulla sitten kevyempi viikko: otan mukaan kävelylenkit, venyttelen ja käyn salilla, mutta teen kevyemillä painoilla. Keskityn enemmän suoritustekniikkaan ja tuntuman hakemiseen.

Jokaiselle tämä kevyen viikon ajoitus treeneihin varmasti löytyy ihan kokeilemalla ja kroppaa kuuntelemalla. Mulla se näyttäisi osuvan neljän- viiden treeniviikon jälkeen.

Tälle viikolle vielä selkäpäivä täysillä, sitten vasta kevyen viikon kimppuun :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti