24.10.2012

Naisen juoksukirja: part 2

Olen hieman kahlannut kirjaa eteenpäin ja laitan tähän taas muutamia pointteja, jotka osuivat silmääni.

Lenkkitossut kestävät noin 700- 1000 km.
--> Minun juoksuvauhdillani (noin 15 km/ viikko) lenkkarit tulisi uusia kerran vuodessa. Kuulostaa ihan järkevältä. Nykyiset lenkkarit ovat jo vanhat, en edes muista milloin ne olen ostanut. Toisaalta ne ovat kyllä ihan hyväkuntoiset ja hyvät jalassa, joten ihan heti en ole kiirehtimässä kenkäostoksille.

Kuntoilijalla 80-90% kaikista juoksulenkeistä pitää olla peruskestävyysharjoittelua. Peruskestävyyden harjoitusmuotoja ovat tasavauhtiset kevyen rennot juoksulenkit ja kevyet vauhtileikittelyt. Lenkin pituus voi olla puolesta tunnista aina kahteen, jopa kolmeen tuntiin.
--> Se mulla olikin tiedossa, että hyvä pohjakunto pitää rakentaa tavallaan kivijalaksi ja että se rakennetaan nimenomaan siellä matalammilla sykkeillä. Kirjassa sanotaan, että peruskestävyys kehittyy noin 40 lyöntiä alle maksimisykkeen. Minulla tämä olisi 147 ja lenkeillähän mulla keskisyke on ollut siellä 145 tienoilla, välillä kyllä korkeampikin.

Älä kuitenkaan pelkää vauhtikestävyysharjoituksia!
--> Silloin tällöin olisi hyvä tehdä hieman erilainen lenkki. Lenkkiin voi sisällyttää vauhdikkaita juoksupätkiä, lenkin vauhtia voi kiihdyttää loppua kohti, voit vetää ylämäkivetoja, you name it. Lenkin muuntelu kehittää tietysti kuntoa, mutta tuo myös vaihtelua välillä niin tylsiin lenkkeihin.

Kuntoilijalle sopiva viikkorytmitys on 2:1.
--> Ensin tehdään kaksi kovempaa viikkoa ja sitten yksi kevyempi. Tällä systeemillä pitäisi välttää ylikuormittumista ja kyllästymistä. Pistetään korvan taakse!

Lenkkeilijän tulisi tehdä ainenkin yksi kuntosaliharjoitus viikossa, ja yhdistää se kevyeen lenkkiin.
--> Joo joo, en ole vielä saanut sitä salikärpäsen puremaa. Tämä oli kyllä tiedossa, mutta en vaan ole saanut toteutettua :/

Olen nyt siis suurinpiirtein kirjan puolessa välissä. Hieman turhaa asiaa minulle oli muutama kappale, joissa käsiteltiin lenkkeilyä raskaana ja pilatesjuttuja.

Jatkan tässä vapaapäivien aikana lukemista ja kerron sitten taas lisää kirjan annista.

Vapaaviikko etenee rennoissa tunnelmissa. Edellinen lenkki oli perjantaina, joten olen todellakin pitänyt lomaa lenkkeilystä. Syömiset ovat vähän niin ja näin ja huomisessa punnituksessa on odotettavissa plussaa. Aargh. Mä oon tosi huono laihduttaja!

2 kommenttia:

  1. Hei, nämä juoksukirjapostaukset ovat kivoja! Olen itsekin lukenut/selaillut tuon kirjan lainattuani sen kirjastosta, mutta siitä ei silloin jäänyt mieleen mitään erityistä. Nämä sinun esille nostamasi asiat ovat kaikki mielenkiintoisia tietoiskuja, joihin nuo omat kommenttisi tuovat vielä persoonallisen ja henkilökohtaisen otteen!

    Onkohan kukaan koskaan järjestänyt juoksukirja-lukupiiriä?! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos mukavasta palautteesta :) Mulle nämä juoksuasiat on ihan uusia ja koitan kirjojen ja netin avulla hieman opiskella perusjuttuja. Ja miksipä en tietoa sitten jakaisi täällä. Kiva, että näistä tietoiskuista on hyötyä muillekin!

      Poista