6.9.2012

BMI


BMI on kaikille tuttu pituuden ja painon suhdetta kuvaava luku. Ihan mielenkiinnosta kaivoin netistä BMI- taulukon esiin ja laskin omat ”rajapainoni” eli ne painot, joiden kohdalla humpsahdan uuteen, parempaan kategoriaan.

Olen ollut 95 kiloisesta tähän asti luokassa ”merkittävä lihavuus”. Merkittävää tämä lihavuus on toden totta ollutkin, eli ihan olen luokkani ansainnut!

Nyt olen kuitenkin siinä pisteessä, että todennäköisesti ensi viikon punnituksen myötä saan sanoa hyvästit merkittävälle lihavuudelle ja siirtyä lievän lihavuuden puolelle. Minulla on nimittäin lievään lihavuuteen matkaa vain 100 grammaa!

Kun vaaka näyttää 89,7 kg, olen virallisesti vain lievästi lihava. Siitä se työ sitten alkaakin, nimittäin normaalipainon puolelle päästäkseni painoa pitää pudottaa noin 15 kiloa. Normaalipainon raja on minulla 74,8 kg.

Vaikea alipaino                          < 16.0
Merkittävä alipaino                   16.0 - 16.99
Lievä alipaino                           17.0 - 18.49
Normaali paino                         18.5 - 24.99
Lievä lihavuus                            25.0 - 29.99
Merkittävä lihavuus                   30.0 - 34.99
Vaikea lihavuus                         35.0 - 39.99
Sairaalloinen lihavuus               40.0 >=

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti