27.2.2013

Nyt alkaa rauta nousemaan!

Salitreeni ei ole mulle enää sellainen "WOW, kävin salilla!!"- juttu, vaan jo osa elämää ja arkeen kiinteästi kuuluva juttu. Mä menen tosi mielelläni salille, vaikka muutama sellainenkin kerta tottakai mahtuu sekaan, ettei olisi kauheasti innostanut nousta sohvan pohjalta rautaa liikuttamaan. Tiedän kuitenkin, että vaikka olisin kuinka väsynyt, niin salilla mieliala muuttuu ja aina se treeni-into on jostain löytynyt.

Olen myös löytänyt itselleni optimaalisimman ajan treenata ja se on noin kaksi tuntia aamiaisesta, eli mun aikataululla yleensä puolenpäivän tai yhden aikaan. Jos olo tuntuu jostain syystä vetämättömältä, otan proteiinitrinkin ennen salia. Siitä saa ihan huimasti energiaa treenaamiseen.

Nyt alkaa olla kaksi kuukautta salitreeniä takana ja mä luulen, että tämä riittää totutteluun, tekniikoiden hiomiseen ja muuhun alkuihmettelyyn. Nyt alkaa (tai alkoi jo tänään) kova treenaaminen. Alan ihan kylmän rauhallisesti lisäämään painoja ja tekemään vähän lyhyempää sarjaa.

Tänään huomasin hyvin, että olen liian arasti lisännyt painoja. Esimerkki:

Vuoden alussa aloitettuani treenaamisen oli mun ohjelmassa pystysoutu 4 kg:n käsipainoilla. Pikkuhiljaa sain hilattua tilanteen siihen, että tein jo 6 kg:n käsipainoilla. No tänään sitten ajattelin, että otan ihan ylipainavat käsipainot, että saadaan treeniin potkua. Otin 8 kg:n puntit ja mitä vielä...sain tehtyä kolmen sarjan niin, että ensin 10 toistoa, sitten 9 toistoa ja sitten 8 toistoa. Eli jos ihan oikeesti alan tekemään 4-6 toiston sarjaa, pitää mun varmaan ottaa kympit!!

Maaliskuussa tulee sitten näitä "Tein enkat, mulla oli 120 kg jalkaprässissä, jne"- postauksia, eli koittakaa kestää. Mutta nyt on alettava rohkeasti lisäämään painoja, jos sitä lihasta meinaa saada. Ja voin sanoa, että tämän päivän treeni oli ihan mieletön, kun pistin kaiken peliin! Mulla on vieläkin ihan huippu olo, jesss!

2 kommenttia:

  1. Wau, tämä oli motivoiva postaus! Ehkä minäkin saan itseni maaliskuussa taas salille.

    On oikeasti tosi kiva lukea aloittelevat treenaajan kokemuksia, kun itse on samassa tilanteessa, tai oikeastaan vieläkin aloittelevampi(?). Kerro toki, millaisilla painoilla ja sarjoilla teet treenin, ja enkoista saa aina hehkuttaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kommentti <3 Mä oon aina ajatellut, ettei ketään kiinnosta millä painoilla teen jne. Mutta voisin tehdä ihan kunnon postauksen salitreenistäni! Ja nimenomaan aloittelijan näkökulmasta, koska sellainen vielä olen.

      Suosittelen salille menoa, mutta varoituksen sana: siihen jää hyvin todennäköisesti koukkuun!! ;)

      Poista