23.11.2012

Mihin ne läskit menneet on?

Ennen tätä projektia olen laihduttanut muutaman kerran hieman erilaisia kilomääriä. Edellinen kerta starttasi 6.12.2010, kun painoin 93 kiloa. Vanhoja muistiinpanoja selailemalla voin todeta, että toukokuussa 2011 painoin 84 kiloa, se oli alin paino mitä olen muistiin merkannut. Hämärästi muistelisin, että paino olisi käväissyt 83:ssa kilossa, mutta siitä en ole ihan varma.

Kun painoin tuon 84 kiloa, tunsin itseni ihan oikeasti melko hoikaksi. Muistan vielä elävästi, kuinka vaatteet mahtuivat hyvin päälle ja näytin ihan hyvältä. Ja ennekaikkea olin suht tyytyväinen itseeni.

Nyt olen hieman hämmentynyt, koska tällä hetkellä painan 87 kiloa ja matkaa tuohon em. painoon on enää kolme kiloa. Voiko tuo kolme kiloa muka tuoda niin huikean muutoksen mukaana, nimittäin tällä hetkellä en huomaa laihtuneeni yhtään, mitkään silloin mahtuneet vaatteet eivät mahdu päälle, eikä olo ole yhtään "laihtuneen" oloinen? Olenko laihtunut jotenkin erilailla, koska peilistä ei näy mitään muutosta? Mistä ne kilot on oikein lähteneet? Vai tekeekö mieli kepposet?

Jotenkin oletin, että kun kymppi lähestyy, huomaisin itsekin edes jotain pientä muutosta. Mutta ei! Ihan rehellisesti sanottuna: näytän ihan samalta kuin aloittaessani tämän projektin.

Olen kyllä onnellinen tähän mennessä pudotetuista kahdeksasta läskikilosta ja aion ehdottomasti jatkaa matkaa, halusin vaan jakaa tämän ihmetykseni täällä. En ole tarkastellut itseäni peilistä mitenkään ylikriittisesti. Luulisi, että edes vaatteista huomaisi jotain. Mutta ei.

Ehkä tämäkin kuuluu asiaan ja on osa tätä laihtumista. Että mieli tulee monta kiloa perässä. Hassua.

6 kommenttia:

  1. Minä olen miettinyt ihan samaa ja taisinpa kiukutakin siitä joskus. Minulta on lähtenyt kaksikymmentä kiloa siitä mitä olin läskeimmilläni (muutama kilo lähti ennen kuin aloitin blogin pitämisen) eikä se näy missään. Puhumattakaan että olisi näkynyt kymmenen kiloa sitten. Pää ei vain jotenkin pysy mukana. Toivottavasti sitä joskus oppii näkemään sen muutoksen myös itse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö olekkin omituista!? Luulisi, että tuo 20 kiloa näkyisi edes jotenkin, mutta ymmärrän sua ihan täysin- itse sokaistuu omalle peilikuvalle! Onko sulla edes vaatteet löystyneet? Vai alkaakohan sitä vaivihkaa käyttämään niitä vaatekaapin pienempiä vaatteita, ettei sitäkään huomaa? On tää kyllä omituista hommaa tämä laihduttaminen :)

      Poista
    2. Onhan se omituista! Niinhän sitä luulisi, että se jossain näkyisi. Vaatteet ovat kyllä löystyneet jonkun verran, ja osa on jo niin isoja, etten enää viitsi pitää niitä. Ensimmäisen kerran huomasin sen vasta joskus viisitoista kiloa laihduttuani. Olisi kuitenkin kiva nähdä se muutos myös peilissä. Tai edes kuvista. Kasvot kyllä näyttävät hoikemmilta, mutta muuten olen ihan samanlainen ihrapallo kuin ennenkin. Kai sitä sitten silmät jotenkin tottuvat siihen muutokseen pikkuhiljaa sen tapahtuessa, kun kuitenkin peilailee itseään joka päivä, eikä sitä sitten näe sitä eroa. :D Muutos on helpompi huomata ihmisessä, jota ei näe niin usein.

      Poista
  2. Näin on käynyt minullekkin. Mitä useammin laihduttaa, sen huonommin mahtuu enää samoihin vaatteisiin vaikka olisi samoissa kiloissa, näin olen huomannut itseni kohdalla... Siksipä tämä nykyinen elämäntapamuutos projektini saisi todellakin jäädä viimeiseksi......

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen myös miettinyt, että en jaksa enää tämän jälkeen näitä laihdutusprojekteja. Tämän täytyy olla viimeinen!

      Poista
  3. Mä luulen että ekalla laihdutuskerralla sitä tunkee enemmän "väkisin" niitä pieniä vaatteita päällensä, jopa sillon kun ne nipin napin mahtuu. (näin minä ainakin teen *heh*)
    Ja toinen mahdollinen seikka on, että kun on ollu lihava, niin sitä ei halua mitään liian tiukkaa päälle. Eli jos sillon aikasemmin (nuorempana, eikö?) ne vaatteet oli kivan näköset, niin nyt ne tuntuu tiukalta ja ahdistavalta, ja haluat jotain peittävämpää.

    Mä perustan nää olettamukset noille "Nätti nakuna"-tyyppisille ohjelmille, joissa laihtuneet naiset luuli olevansa isompia kuin olivat, ja käytti vieläkin niitä monta numeroa liian isoja vaatteita.
    Varsinkin kun laihdutusvauhti on nopeempi kuin lihoaminen, niin sitä ei oikeen pysy mukana, eikä tiedä minkä kokoinen on.

    Mutta se taitaa myös olla ikävä tosiseikka, että mitä enemmän ikää on (ja en väitä sua vanhaks!!!) niin läski lähtee eri paikasta, ja vartalonmallikin muuttuu. Kolmekymppisenä ihminen alkaa painua kasaan, joten pakostakin vartalo on erilainen kun parikymppisenä.

    Älä turhaan murehdi vanhoja vaatteitas. Mäkin odotan että vähän vielä laihdun, ja sit meen ostamaan uusia, ihan just tälle kropalle tehtyjä vaatteita! :D

    VastaaPoista